lørdag 8. desember 2012

Mitt Romas julekalender - åttende desember


I dag er det offentlig helligdag i Italia, fordi i dag feires Jomfru Marias uplettede unnfangelse - Immaculate Conception Beatae Mariae Virginis.  I 1854 fikk pave Pius IX vedtatt dogme om at Maria er født av en jomfru, der det blir slått fast at hun er født "uten spor av arvesynden", denne begivenheten kalles Jomfru Marias uplettede unnfangelse. Den 8. desember 1857 ble la Colonna dell'Immacolata innviet til minne om denne begivenheten. 


Colonna dell'Immacolata (Foto: via Roberto Piperno)


Søylen ligger på østsiden av Piazza de Spagna og rett foran Palazzo di Propaganda Fide. De fleste haster forbi for å handle i via dei Condotti eller for bare å sitte å se på livet ved spansketrappen, ikke mange stopper ved Maria-søylen. Men hvert år siden 1857 har det vært tradisjon at paven kommer hit hver 8. desember kl 16.00, for å krone søylen med en blomsterkrans. Deretter legger folk blomster ved søylens fot og drysser roseblader på plassen (program her).


Colonna dell'Immacolato (Foto: Marianne/Mitt Roma


Den antikke korintiske søylen ble funnet under en kirke i nærheten i 1777, en typisk romersk gjenbrukssøyle, som var et hedensk monument og nå gjenskapt til et kristen. Bronsestatuen av en stjernekronet Maria laget av Giuseppe Obici ble plassert stående på en jordklode på toppen. På søyle-basens fire hjørner er det plassert statuer av fire sittende gammeltestamentlige profeter: Moses, Jesaja, David, Esekiel.


Moses (Foto: Marianne/Mitt Roma)
Jesaja (Foto: Marianne/Mitt roma) 
Jesaja (Foto: Marianne/Mitt Roma)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar