fredag 14. desember 2012

Mitt Romas julekalender - fjortende desember


Bak sin renessansefasade er dominikanerkirken Santa Maria sopra Minerva Romas eneste gotiske kirke. På 700/800-tallet ble den første kirken bygd over (sopra) et tempel for gudinnen Minerva og i 1280 gikk to dominikanermunker i gang med å bygge kirken i gotisk stil. Antakelig etter forbilde av Santa Maria Novella i Firenze. Dette er en kirke med mye innhold, her måtte Galileo Galilei i 1633 avsverge til inkvisisjonen (dominikanerne) sin lære om at jorden dreide seg rundt solen, riktignok hvisket han likevel e pur si muove (men den beveger seg likevel)! Den romersk-katolske lære om at jorden ikke beveget seg var det eneste rett syn i 1633. Det anti-kopernikanske dekret ble vedtatt i 1616, her ble det fastslått at den heliosentriske modell kunne publiseres og diskuteres som en praktisk regnemodell eller hypotese, men ikke som den fysiske sannhet. Dermed ble Galilei dømt til forvaring på livstid. Santa Maria sopra Minerva er en av mine favoritt kirker og jeg kommer sikkert til å skrive mer om dens innhold en annen gang. I dag skal jeg bare vise noen av kirkens vakre blyglassvinduer:





Santa Maria sopra Minerva (alle foto av Marianne/Mitt Roma)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar