mandag 15. desember 2014

Mitt Romas Julekalender

Femtende desember

Da maleren Johan Christian Dahl, bedre kjent som I. C. Dahl, kom til Roma i 1821, begynte han å male bilder for salg. En av kjøperne var billedhuggeren Bertel Thorvaldsen, som kjøpte 10 av Dahls arbeider. I dag er disse arbeidene i Thorvaldsens Museum i København. Ett av maleriene heter Peterspladsen i måneskinn fra 1821. Antakelig har Thorvaldsen bestilt maleriet av Dahl, fordi han eide et tilsvarende maleri i sollys, malt av C. W. Eckersberg i 1813-1816.


Peterspladsen i Rom av C. W. Eckersberg, 1813-1816 (Foto:via)
Peterspladsen i Rom i måneskinn av I. C. Dahl, 1821 (Foto:via)

Peter, den sterke

Hva med disse nøkler, herre?
Å, du kunne latt meg slippe!
Hva skal stakkars Simon gjøre
med et himmelsk nøkkelknippe?

Hva skal bindes? Hva skal løses?
Bandt jeg mine brødres kvaler?
Var jeg verd å løse remmen
på en menskesønns sandaler?

”Du er Peter. Du er klippen
jeg vil stå på.” Mine krefter
varte kort. ”Vik bak meg , Satan!”
sa du til meg like efter.

Jeg som sank i vannet for deg,
jeg som ville stanse barnet,
skulle være rette fisker
til å kaste menskegarnet?

Jeg som knapt forstod et ord av
det du hadde å fortelle:
Var jeg Peter? Var jeg klippen?
Herre, det var sprekk i fjellet!

Har du ikke sett det, hvordan
din Filippi-fullmakt virker?
Bygges kirken din på Peter,
får du sytti skilte kirker!

Jeg som løp da vakten kom i
oljehaven. Sa du klippe?
Hvorfor gav du til en dåre
alle verdners nøkleknippe?

Hvorfor ikke til Johannes?
Mester, det var urettferdig.
Hanen galer! Hanen galer!
Jeg har aldri vært deg verdig.

(av André Bjerke, s 154)

Kilder
Samlede Dikt II, En skrift er rundt oss, 1988 (1966), André Bjerke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar