fredag 19. desember 2014

Mitt Romas Julekalender

Nittende desember

Akvadukt

Jeg er en akvadukt. Jeg leder vann
fra dype sjøer høyt i fjellene
til byen Roma over sletteland.
Agrippa planla meg. Men trellene
la teglsten over teglsten; deres hender
var liksom teglsten solbrente og rue.
Jeg reiste meg i bue efter bue.
Og så en dag: et brus av vann som renner!
       Siden har det strømmet over meg
       kildeklart til termer og fontener;
       er blitt velsignet av en tørst lakei
       og sprinklet over segnende syrener.

Å ”aqua virgo” – vann for vaskekoner
var du, og i deg gikk smusset av.
Men Neptun kallet på deg: Blant tritoner
i Trevi ble du gjenskapt – du ble hav!
       Nå har jeg stått i flere tusen år
       og alt er annerledes enn det var.
       Der engang gjetere drev sine får
       i døsig kveldssol mot et bekkefar,
       er nå en vei hvor blanke vogner dundrer
       forbi med verre larm enn fra et slag.
- En rastløshet har steget i århundrer,
og som en feber slår den ut en dag. -
         Jeg ser ruiner. Skal jeg rives ned?
  Er vannet mitt blitt urent? Har min by
  Kan hende søkt til kilder annet sted?
  Jeg aner uro . . . Er det krig påny?
  Hvem vet – om ikke Roma står i brann!
  - Jeg er en akvadukt. Jeg leder vann.

(av Jon H Rydne)


Ruiner av akvedukten Aqua Virgo (Foto:via) 


I boken Roma – Fontenenes by, skriver Hugo Flaten at ingen vet sikkert hvor mange fontener det er i Roma i dag, men det anslås at det er omtrent 2000 og i tillegg kommer et like stort antall vannposter. Flaten skriver om akvedukten Aqua Virgo fra år 19 f.Kr, bygget av keiser Augustus’ hærfører og svigersønn, Marcus Agrippa. Dette er den eneste akvedukten som har fraktet vann til Roma uavbrutt gjennom 2000 år og som blant annet leverer vann til Trevifontenen:

Da Aqua Virgo ble restaurert til Acqua Vergine på midten av 1400-tallet, hentet man ikke vannet fra den opprinnelige kilden, men fra et sted som heter Salone, ca. 15 km øst for byen. Derfor ble vannets navn endret til Salone-vann, men det smakte ikke like godt som det opprinnelige ”jomfruvannet”. Det ble gjort flere utbedringer av denne vannledningen, og i 1570 ble den originale kilden reaktivert. Det ble lagt flere ledninger rundt inne i byen. Et kjent gatenavn bærer minne om dette, Via Condotti, (vann-) ledningen, som jo er en av de fasjonable handlegatene i byen. Ledninger ble ført til berømte steder som Piazza del Popolo, Piazza Navona, plassen foran Pantheon og Campo de’Fiori for å nevne noen. ” (Flaten s. 66)  

Kilder
Dikt av Anne Berit Skeie i Roma, oktober 2014.
Roma – Fontenenes by, Hugo Flaten, 2014.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar