fredag 6. september 2013

Open Colonna - en stjernerestaurant med lunch til 16€....


På taket til kulturhuset og samtidskunstmuseet Palazzo delle Esposizioni ligger den hypermoderne Michelinstjerne-restauranten Open Colonna


Open Colonna (Foto: Marianne/Mitt Roma)

Ivan Marra, tipser på nettstedet Spotted by Localsat tirsdager til fredager kan du nå spise lunch på Open Colonna for bare 16€. Restauranten har et nytt konsept som de kaller City Lunch - du kan velge én forrett og én hovedrett fra dagens meny, eller du kan velge fra en innholdsrik buffét, i tillegg dessert fra en dessert-buffét (drikke er ikke inkludert i prisen). Antonello Colonna står bak restauranten, som har én stjerne i Michelinguiden.

Da jeg var på museet Palazzo delle Esposizioni sist, hadde de dessverre ikke åpnet restauranten for lunsj ennå, men jeg fikk lov å ta noen bilder. Neste gang jeg er i Roma skal jeg forsøke en City LunchOpen Colonna!


NB: Inngangen til restauranten er i trappen til venstre for hovedinngangen i via Milano
(Alle foto: Marianne/Mitt Roma)

Praktiske opplysninger
Open Colonna.
Åpningstider: tirsdag - lørdag 12.30 - 15.30 og 20.00 - 23.00,
stengt søndag middag og mandag
Adresse: Scalinata di via Milano 9A (egen inngang i trappen på venstre side av bygget - heis opp til taket) kart her
Webadresse: www.opencolonna.it

Palazzo delle Esposizioni:
Åpningstider: åpner først 28. september 2013 med utstillingen:
National Geographic, 125 Years. The Great Adventure.
Pris: 10€
Ustillingen: Gli anni settanta. Arte a Roma åpner 11. oktober 2013 og da koster det 12€ for å se begge utstillingene. 
Adresse: Via Nazionale 194, kart her
Webadresse: www.palazzoesposizioni.it

1 kommentar:

  1. Jeg har vært der! En lørdag til lunch (kl 12.30-15.30). Min restaurantanmeldelse blir således:
    Med forventing gikk jeg gatelangs før jeg fant døren til restauranten. Den er nærmere Palazzo Quirinale enn Via Nazionale, men det er bare fint. Heis opp, og der er lokalet. Storslått, lyst, luftig, med to av veggene og hele taket (høyt der oppe!) av glass! Hvitt gulv, hvite (plast)bord og hvite (plast)stoler, svaklilla orchideer (men plutselig på to bord signalgule). Den ene langveggen er del av ytterveggen (?) til museet. Der er det søyler og pilastre med komposittkapiteler, tannsnitt, eggstav, alt man kan ønske seg. Jeg blir av en ung hovmester gjort oppmerksom på at det lørdag og søndag kun er mulig å innta det de kaller en "buffet lunch". Pris 30 euro (uten drikke). Ja vel, ok. Jeg velger bord selv, det er ikke mange der, kanskje 8-10 gjester. Kikker på tilbudet, mange pastaretter, en innbakt skinke, pizzabiter, kyllingbiter, diverse fat man aldri kan vite hva inneholder, nesten samme farge på alt (de burde være "tekstet" for slike som meg). To varme (les lunkne) muligheter, kjøttboller i tomatsaus eller biffbiter. Da jeg hadde forsynt meg med litt forskjellig og fikk smakt litt på maten, ville jeg gjerne ha salt - og et glass vin. Det var to kelnere, en hovmester, en kokk og en kassadame i lokalet. Ingen av dem enset en stakkars gjest. Jeg måtte gå opp til kassadisken og spørre hovmesteren om han kunne tenke seg å bry seg om en av gjestene, ja, akkurat: meg. Han tok imot bestillingen av vin, og sa: Salt står nede ved buffeten (i den andre delen av lokalet). Jeg gikk dit, der var det to saltkverner. Jeg tok med meg den ene, så hadde det vært fullt, ville resten fått problemer. Da jeg senere skulle finne en dessert, var tilbudet fire tørre kaker, biter av vannmelon og små glass med tiramisù. Da jeg returnerte til bordet, var fremdeles min tallerken og mitt bestikk der. Jeg fikk øyekontakt med en kelner, nikket mot bordet mitt, og han nikket tilbake: "Ja vær så god, bare ta det bordet, De!" Han forstod etter hvert at jeg ikke var interessert i et bord med tallerkener som allerede burde ha vært borte, og han fikk dette vekk. Kl 14.55 kom han tilbake og sa at restauranten skulle stenge om 5 minutter. Jeg viste ham "reklamen" (som fremdeles lå på bordet!), der det stod kl 15.30 - men altså ikke i dag ... Mens jeg fremdeles spiste dessert, begynte de så å rydde alle bord og sprayet buffeten med noe Zalo-lignende dufter. Vel, det var ikke mye Michelin-stil over maten eller presentasjonen, og servicen stod til minus 5. Beklager, men her må noe vesentlig gjøres før denne anmelderen blir fornøyd ...

    SvarSlett