fredag 5. desember 2014

Mitt Romas Julekalender

Femte desember

Det hørte med til forfatterutdannelsen å bo i utlandet et par år, og ingen steder var så utenlands som Roma. Forfatteren Hans E. Kinck skrev at like sikkert som trekkfuglene hver vinter fløy sydover, dro også nordboerne mot Middelhavet hver vinter! Møtet med Middelhavskulturen ga de nordiske kunstnerne nye perspektiver og inspirasjon. De kom ikke på langhelg, men slo seg ned måneder av gangen. Mange kom også tilbake hvert eneste år - akkurat som trekkfuglene. I Roma var det billig å bo og klimaet var behagelig. Kunsthistoriker og forfatter Lorentz Dietrichson kalte Roma for ”Dronningen i historiens uendelige rike” og den danske forfatteren Ludvig Bødtcher skrev at ”Rom er et fortryllet bur og ingen Fugl paa hele kloden, som holdes fangen eengang blot deri, sig føler siden ganske fri, men mærker en usynlig Snor om foden.” Den som en gang har vært i Roma, vil aldri føle seg fri noe annet sted!


Trekkfugler?(Foto:Marianne/Mitt Roma)


Urbs
(Staden)

Jeg er her ennå. Dette var mitt liv:
Et brodermord. Syv høyder som ble tatt.
Cæsarer så jeg. – Og jeg så ved natt
cæsarers kropper, maltraktert med kniv.

En kirke vokste, blodig og massiv,
og hvelvene ble fylt av skatt på skatt. –
De fremmede som kom til meg, besatt
av lengsel efter tema, form, motiv!

- til livet smelter bort i feberdøs:
Jeg husker ennå alle jeg har sett.
Mens noen priste meg som stor gudinne.

har andre kalt meg skjøge og en tøs!
For jeg er Roma. Mensker har jeg ett.
Jeg kalles Urbs. Min mor var en ulvine.

(av Erik Fosnes Hansen)


Trekkfugler? (Foto:Marianne/Mitt Roma)


Kilder
Minner fra Den evige stad. Skandinavers reiser til Roma 1850-1900, av Anne Eriksen, 1997. 
Dikt lest av Anne Berit Skeie i Roma, oktober 2014.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar