Villa Farnesina og Palazzo Farnese,
med litt planlegging kan du se to av Romas flotte takmalerier....
Roma har mange takmalerier å vise frem og mest kjente er Michelangelos tak i Det sixtinske kapell fra begynnelsen av 1500-tallet. I noen av Romas mange barokke kirker finnes det også vakre takfresker, som kan sees av alle, bare du husker siesta tiden. Mindre kjent er kanskje takene i noen av Romas palasser, antagelig fordi tilgjengeligheten ikke er like enkel, men med litt planlegging er det fullt mulig å få med seg disse fantastiske kunstverkene.
Ètt er i Villa Farnesina, dette er et lett tilgjengelig museum, i en vakker hage i Trastevere, bare husk at de stenger kl 13.00! Den velstående bankieren Augostini Chigis villa ble bygget på begynnelsen av 1500-tallet av arkitekten Baldassarre Peruzzi. Her ble det ikke spart på noe og Rafael samt hans elever ble hyret inn for å utsmykke salene. Høyrenessansens interesse for antikken ble bestemmende for valg av utsmykkningen. Antagelig fordi etter at Neros Gyldne hus (Domus Aurea) på Esquilinhøyden ved Parco Oppio ble gjenfunnet i 1490-årene, kom antikke temaer på mote. Palasset hadde ligget nedgravd intil noen arbeidere fant flere underjordiske rom med fresker i takhvelvene.
Freske fra Domus Aurea (Foto via) |
Grotten ble stedet kalt og herfra kommer ordet "grotesk/grotesker" inspirert av de vakre freskene man fant med geometriske former, dyr, ansikter og landskaper. En ny billedtrend ble skapt, hedenske myter og antikkens gudehistorier fra Hellas og Roma ble nå oftere motiver i malerier, skulpturer og palassdekorasjoner. I 1516 for eksempel malte Rafael og hans assistenter myten om Amor og Psykes bryllupsfest i villa Farnesina.
Rafaels Amor og Psykes bryllupsfest 1516 (Foto via) |
Takmaleriet befinner seg i det flate midtfeltet av taket i loggiaen ut mot haven, det skulle se ut som om det var malt på et solseil som var strukket mot himmelen.
Loggiaen i Villa Farnesina (Foto via) |
I 1595 ble villaen kjøpt av den unge kardinal Alessandro Farnese (han ble etterhvert pave Paul III), som også eide familiepalasset Palazzo Farnese på den andre siden av Tiberen. For å komme til Palazzo Farnese fra Trastevere, går du over gangbroen Ponte Sisto ta til venstre før du kommer til Campo dei Fiori. Da kommer du til Piazza Farnese og der står det to store granittkar med fontener, foran palassets symetriske fasade.
Annibale Carracci malte takfreskene i Palazzo Farneses store spisesal, inspirert av nettopp Rafael og hans assistenters takfresker i villaen på den andre siden av elven. Scenene er hentet fra klassisk mytologi om gudenes liv slik de er beskrevet i Ovids Metamorfoser (metamórfosis er gresk og betyr omforming/forvandling).
Carraccis takfreske: Bacchus og Ariadnes triumf 1597-1600 (Foto via) |
Detalj av Bacchus og Ariadnes triumf |
Carraccis takdekorasjoner i Palazzo Farnese er et tidlig barokk motstykke til det unaturlige i den manieristiske stilen. Bologniaskolen var familien Carraccis akademi fra 1585, og de forsøkte å kombinere de beste elementene fra tidligere mestere som Rafael og Michelangelo. De kodifiserte "klassisismen" fra renessansen, der ideale former ble frigjort for manieristiske forvrengninger. Mer realisme, dybde og bevegelse var nå viktige elementer i det tidlige barokke maleri på slutten av 1500-tallet og begynnelsen av 1600-tallet.
Å se Carraccis takfresker er litt mer utfordrende, men ikke umulig! Palazzo Farnese er i dag den franske ambassade og her kan du ikke bare komme "rett fra gata". Men har du medbrakt pass, booket og betalt 5€ noen uker i forveien via nettsiden deres, kommer du inn (engelsk guide hver onsdag)! Etterpå får du antagelig Stendhalsyndromet, og det er det verdt - jeg har allerede booket en onsdag i mars!
Litteratur
Hvis du vil lese mer om Farnese familien, anbefaler jeg Thomas Thiis-Evensens "Palazzo Farnese og stormannsgalskapen" i Roma - syv vandringer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar