fredag 12. desember 2014

Mitt Romas Julekalender

Tolvte desember

August Strindberg er førti år da han endelig kommer til Roma. I novellen, Rom på en dag, skriver han, ”måste se den där stan, innan jag dör. Mina föräldrar anbefalla mig det, min sociala ställning fordrar det, mitt litterära samvete pockar på det. Men jag kan inte uppoffra mer än en dag.

Strindberg ville nok provosere sine lesere og avlive romantikernes mange myter om byen. Han spør seg om romantikerne var bedragere eller om de rett og slett ble bedratt! Han gjerne vil studere fortidens idyller, men i stedet ble det en ”trettiotvå timmars lidande”!

Rom byggdes inte på en dag, men kan expedieras på en. Det är ett hårt arbete, men angår mest hästen och kusken. Jag har inte kommit för att se. Jag har kommit hit för att ha sett. Kör!
Stanna! Capitolium!
Vackra palmer och katusväxter. Dioscurerna äro där, och vargarne må förträffligt. Gott! Vidare!
Forum!
En ganska vacker grop, litet skräpig bara!
(…)
Kör på, kusk! Till S:t Peter!
Kupolen höjer sig i den azurblå luften som en k u p o l, men tornet är for litet. Det liknar en fågel, känd under det ryktbara namnet Rördrum. Ett alltför litet huvud på ofantliga axlar. En rymlig byggning, men (alltid men) på långt när inte så hög som Mont Blanc.


Peterskirkens fasade tegnet av Carlo Maderno og Petersplassen tegnet av Bernini.
(Foto:Marianne/Mitt Roma)


Her pirker Strindberg borti et sårt punkt for romerne, fordi Carlo Madernos alt for brede fasade, som skjuler halve kuppelen når man står på plassen foran, har vært gjenstand for diskusjoner siden kirken stod ferdig i 1614! Strindberg sier videre om Berninis mektige plass med søylefløyer, som kan ses på som et favntak som tar imot pilegrimmer fra hele verden:

"Den stora polypen sträcker ut en klo, som omfattar en obelisk omgiven av en kompassros, symboliserande världens fyra hörn, vilka bidragit till att göda den heliga klon.
         - måste man gå inn?"

Før Strindberg drar videre til Paris, tar han seg tid til å besøke Den skandinaviske Forening, ”där jag till förekommande av allt slags tvivelsmål om mitt besök gjorde mig odödelig genom att inskriva mitt namn.”


Kilder
Rom på en dag fra Likt och olikt, Del Iav August Strindberg
Edvard Hoems forelesning i Roma, oktober 2014.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar