søndag 4. november 2012

Her finner du Caravaggio i Roma......


Maleriene til Romas store barokke maler Michelangelo Merisi da Caravaggio - eller bare Caravaggio - er spredt i kirker og museer over hele Roma. Jeg har skrevet om Caravaggio tidligere, både om hans tre malerier i Contraelli-kapellet i San Luigi dei Francesi (se herog om Cerasi-kapellet i Santa Maria del Popolo (se her). 

               Bacchino malato, et selvportrett fra ca. 1593 - 1594 (Foto: via)


Caravaggios korte karrière i Roma varte bare i tretten turbulente år. Hans kraftfulle realisme uten patos og forklaring ble noe nytt som opponerte mot det etablerte. Til nå hadde de kristne maleriene vært fulle av åndelighet og en overdrevet idealisering av virkeligheten. Særlig Caravaggios lysbruk - tenebroso - eller chiaroscuro der mørke og lyse felt ble brukt for å gi en dramatisk effekt. På slutten av 1500-tallet passet Caravaggios realistiske stil godt til motreformasjonens nye holdning til det religiøse maleriets funksjon og stil. Nå skulle kirkekunsten gi en personlig appell til de troende. Caravaggio fikk flere viktige oppdrag, som for eksempel Contraelli-kapellet, men til tider syns nok de geistlige at han drev realismen noe langt, og flere av maleriene hans ble avvist. 

Nedenfor finner du de museene og kirkene i Roma som har de viktigste Caravaggio-maleriene: 


1. Palazzo Barberini, Galleria Nazionale d'Arte Antica

Åpningstider: 8.30 - 19.00, stengt mandag 
Adresse: Via delle Quatro Fontane 13,  kart
Webadresse: www.galleriaborghese.it/barberini


Giuditta e Oloferne (Judit og Holofernes) fra ca. 1599


Foto: via

Temaet er hentet fra Judits bok i De gammeltestamentlige apokryfer. Den unge fromme enken Judit forfører og dreper hærføreren Holofernes, en general i hæren til assyrerkongen Nebukadnesar II, som erobret Jerusalem og Judea i 597 f.Kr. Ifølge Judits bok er isralittene like ved å gi seg da Judit irettesetter sitt folk for at de har mistet troen på Gud. Hun melder seg frivillig til å redde byen, og etter at hun har hugget hodet av Holofornes med et sverd og vist det frem ved bymuren, flykter assyrerne. Caravaggios tolkning er i tråd med barokkens dramatiske realisme, her tematiseres det blodige gjerningsøyeblikket.

Narcissus fra ca 1599


(Foto: WikiPaintings)

(Ekspertene er ikke helt enige i om dette bildet kan krediteres Caravaggio). Temaet er myten om den vakre ynglingen Narcissus, slik han blandt annet er beskrevet i Ovids Metamorfoser. Narcissus bøyer seg over en krystallklar vanndam for å drikke og får øye på det vakreste ansiktet han noensinne hadde sett. Han blir så fortapt i det han ser at han blir ved sitt speilbilde dag og natt til han dør. Selv etter døden speiler han seg i elven Styx (den mytologiske eleven som danner skille mellom Jorden og Hades).
  
"Mat sank hans hoved da ned i det grønne græs, og hans øyne lukkedes, medens de så beundrende på deres eier. Selv i de dødes land hvortil han kom som en skygge, spejlede han seg i Styx." (Ovid, tredje sang, 502-504)


2. Musei Capitolini

Åpningstider: 9.00 - 20.00, stengt mandag.
Adresse: Piazza del Campidoglio 1, 
Webadresse:http://en.museicapitolini.org

- La buona ventura (Spåkvinnen) fra 1593 - 1594

Foto: via

I Caravaggios samtid ble hans genrearbeider (scener fra dagliglivet) beskrevet som "i Giorgiones stil", en norditaliensk "følelsesstil". Caravaggio var født i Milano i nord-Italia og oppvokst i Caravaggio rett utenfor Milano. Dette genrebildet beskriver den menneskelig natur, med datidens holdning til sigøynere som notoriske tyver. Gutten i maleriet forelsker seg i sigøynerkvinnen, som later som om hun spår i hånden, samtidig som hun stjeler ringen hans. Et tilsvarende bilde henger i Louvre.

- San Giovanni Battista (Johannes Døperen) fra 1602

Foto: via

Caravaggio tiltrakk seg oppmerksomhet fra velstående kunstmesener, som for eksempel kardinal del Monte, en viktig mann i den pavelige administreringen av motreformasjonen. For mesenene malte han ikke bare religiøse arbeider, men også en serie av unge sensuelle gutter. Den nakne ynglingen i dette maleriet fremstilles i en kunstig stilling, med utstudert lyssetting, og her henspilles det først og fremst på erotikk. Motivet kan bare identifiseres utfra bukken og skinnet som er attributtene til Johannes Døperen. Høyst sannsynlig har Caravaggio malt ynglingen etter en av Michelangelos Ignudo i Det sixtinske kapell

3. Galleria Doria Pamphili

Åpningstider: alle dager fra 10.00 - 18.00
Adresse: Via del Corso 305, inngang piazza del collegio Romano 2, kart
Webadresse: www.dopart.it/roma/en/

- Maddalena penitente (Den angrende Maria Magdalena
fra 1594 - 1595


Foto: via

Den angrende Magdalena var et populært tema for motreformasjonen, hun var det perfekte eksempel på at det var mulig å få tilgivelse etter å ha angret sine synder. Kirken ville gjerne ønske angrende protestenter tilbake til katolisismen. Her sitter Maria Magdalena på en lav stol med sine få eiendeler rundt seg på gulvet. En angrende tåre faller nedover langs nesen hennes.


- Riposo durante la fuga in Egitto (Flukten til Egypt) fra1593-1594

Foto: via

Dette idylliske maleriet skiller seg ut fra andre italienske klassiske gjengivelser av Flukten til Egypt (fra Matteus 2:13). Caravaggio har byttet ut palmetreet med et eiketre og har plassert figurene i et typisk landlig romersk landskap. Legg merke til eselets intense store øye rett ved ansiktet til en gammel sliten og barføtt Josef. Han gnir føttene sammen og holder notene for engelen som spiller en vuggesang for Maria og Jesusbarnet. Den nakne engelens grå vinger er antakelig malt etter duevinger. Maria er den samme rødhårete modellen som for Den angrende Maria Magdalena.

4. San Luigi dei Francesi

Åpningstider: 10.00-12.30 og 15.00-19.00, stengt torsdag ettermiddag.
Adresse: Piazza san Luigi dei Francesi, ved Piazza Navona, kart

Webadresse:http://saintlouis-rome.net


- San Matteo e l'angelo (Matteus' inspirasjon) fra 1602


Foto: via

Se et tidligere innlegg om de tre Caravaggio-maleriene i Contraelli-kapellet her


5. Sant' Augustino

Åpningstider: 07.45-12.00 og 16.00-19.30
Adresse Piazza San Augostino, ved Piazza Navona, kart


Madonna dei Pellegrini eller Madonna di Loreto fra 1604 - 1606


Foto: via


"We are invited to join the pilgrims, male and female, old and poor, who kneel humbly before the Madonna after their long pilgrimage. And the Madonna answers their prayer: she appears miraculously in an effulgence of light to allow the Christ child to bless them and save them. What we actually seem to see here is not a niche in the Casa Santa but a Roman doorway" 
(Howard Hibbard s. 187)


6. Galleria Corsini

Åpningstider: 8.30 - 19.30, stengt mandag
Adresse: via della Lungara 10 (Trastevere) kart
Webadresse: www.galleriaborghese.it/corsini/en/

- San Giovanni Battista (Johannes døperen) fra1603-1604

Foto: via

Nok en sensuell tankefull yngling!


7. Pinacoteca Vaticana

Åpningstider: 9.00 - 16.00/18.00, stengt søndag
Adresse: Viale Vaticano, kart
Webadresse: http://mv.vatican.va/
Museumskart her

- Deposizione dalla Croce (Nedtakelsen fra korset) 
fra 1603-1604, i rom XII

Foto: via

Altertavlen ble bestillt av Pietro Vittrici (og etter hvert nevøen Alessandro) til andre kapell på høyre side i kirken Santa Maria in Vallicella eller Chiesa Nuova. I dag er det en kopi som henger her og orginalen er flyttet til Pinacoteca Vaticana.

"The artful composition of the Entombment moves downward from the carefully placed hands at the upper right, down and left through the bending heads and bodies, down to the horizontal of the corpse and the stone, which is a symbol of the Church as well as a cover for the tomb. The altarpieces of the Chiesa Nuova are just above our heads, and the movement of the composition continues downward in the presumed lowering of Christ's body for burial in a tomb that we can imagine ourselves to be in, as though we were witnessing the event from the grave"
(Howard Hibbard s.172)

 
8. Santa Maria del Popolo

Åpningstider: mandag-lørdag 07.00-12.00 og 16.00-19.00,
søndag 08.00-13.30 og 16.30-19.30
Adresse:Piazza del Popolo 12, kart


- Martirio di san Pietro (Peters korsfestelse) fra1600-1601

Foto: via


Et tidligere innlegg om Caravaggios to malerier i Cerasi-kapellet her



9. Galleria Borghese

Åpningstider: 9.00 - 19.00, stengt mandag
Adresse: Piazzale del Museo Borghese 5

Billettkjøp: ticketeria.it 
Webadresse: galleriaborghese.it

Her er den største samlingen av Caravaggio med seks malerier i Faunens rom - sal 8:


- Bacchino malato fra 1593 - 1594

Maleriet er et selvportrett av Caravaggio som vinguden Bacchus og ble kalt "den lille syke Bacchus" på grunn av den grønnlige hudfargen.


- San Gerolamo scrivente fra 1605 - 1606

Foto: via

Caravaggios versjon av St. Hieronymus' oversettelse av den greske og hebraiske bibelen til latin - Vulgata - "folkets bok".



- Madonna dei Palafrenieri fra 1605 - 1606

Foto: via

Caravaggio malte dette bildet til Palafreni-brorskapet, som hang det opp i sitt kapell i Peterskirken. Her hang det bare en kort stund før det ble fjernet på grunn av dets realisme og mangel på sømmelighet. Kardinal Scipione Borghese som var en tidlig fan av Caravaggio kjøpte det til samlingen sin.


- "Fruttarolo" (Gutten med fruktkurven) fra 1593 - 1594

Foto: via

Caravaggios tidlige arbeider var ofte stilleben, ("stille liv" - malerier av alle slags livløse ting som blomster, frukt, mat, glass, vaser osv. ofte oppstillt som hverdagslige gjenstander). Gutten med fruktkurven er et tidlig maleri med nok en sensuell yngling. Gutten, som er identifisert som Mario Minniti, byr frem en kurv med tilsynelatende perfekt fersk frukt. Ser du nærmere etter er frukten og bladene langt fra perfekt, noen har flekker andre er overmodne. 


Davide con la testa di Golia (David med  Goliats hode) fra ca.1610

Foto: via


Caravaggio måtte flykte fra Roma i 1606, fordi han ble anklaget for mord. Han havnet tilslutt på Malta, der malte han seg selv som Goliat og sendte det til Scipione Borghese i håp om at han kunne påvirke pavehoffet til å frikjenne ham. Noen mener også at begge hodene er selvportretter fra forskjellige stadier av Caravaggios liv. Caravaggio hadde et kort og stormfullt liv og døde bare 37 år gammel. Men selv om han aldri hadde elever da han levde, fikk bildene hans en enorm påvirkning på andre kunstnere i Italia og etterhvert i det katolske Flanderen og det protestantiske Holland. Hans stil ble mote og spredte seg til en hel malergenerasjon.


- San Giovanni Battista (Johannes døperen) fra 1609 - 1610


Foto: via

Kilder:
Caravaggio av Howard Hibbard, 1983.
Caravaggio A Life av Helen Langdon, 1999.
Roma, verdensteater og kulturreservat (s.251-255) av Trond Berg Eriksen, 2009.
The Glory og Caravaggio

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar