onsdag 19. desember 2012

Mitt Romas julekalender - nittende desember


Romas fontener er store, mektige og estetisk vakre, men også gjerne et symbol på pavelig propaganda. Et eksempel er Fontana dei Quattro Fiumi eller Fireflodsfontenen, den står midt på Piazza Navona og det tok Bernini tre år å lage den. 


Fontana dei Quattro Fiumi fra 1651 (Foto: Marianne/Mitt Roma)

En egyptiske obelisk fra keiser Domitians tid påsatt pave Innocens X's familiesymbol, en bronsedue med olivenkvist i nebbet, er plassert på toppen som et seiers- og fruktbarhetssymbol. Obelisken står oppå fire travertinklipper som representerer de fire dengang kjente verdensdelene: Asia, Afrika, Amerika og Europa. Og kan tolkes i retning av at den seirende paven har underlagt seg hele jorden med sitt budskap, i tillegg forsyner han hele byen med vann! For å understreke pavens tilstedeværelse er pave Innocens X's våpenskjold også plassert godt synlig på klippeveggene. 


Obelisken på Fontana dei Quattro Fiumi med kirken Sant'Agnese in Agone i bakgrunnen.
(Foto: Marianne/Mitt Roma)

(Foto: Marianne/Mitt Roma)
Ganges (Foto: Marianne/Mitt Roma)

Fire gigantiske mannlige marmorskulpturer personifiserer de fire største elvene i hvert kontinent: Ganges i Asia, Nilen i Afrika, Rio de la Plata i Amerika og Donau i Europa. Elvegudene ligger på hver sin klippe og fra dem sprer vannet seg i fine vifter eller små dråper som faller ned i et kjempestort, sirkelformet basseng. Klippene danner åpne buer med utsikt inn i grotter, der en hest kommer galopperende fra den ene enden (symboliserer Donau), mens en løve sniker seg ned for å drikke i den andre (Nilen), og et dyr med skjell på kroppen og krokodillehode, kanskje et beltedyr dukker opp av vannet i nærheten (La Plata), og palmen og slangen symboliserer Ganges. Fontenen stod ferdig i 1651 og ble fort regnet som et mesterverk. For Bernini innbrakte dette pave Innocens' gunst og fornyet tillit etter mange år i unåde. 



Nilen (Foto: Marianne/Mitt Roma)

Rio de la Plata (Foto: Marianne/Mitt Roma)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar