onsdag 5. juni 2013

Palazzo Altemps


Del 2:
Museet har mange flotte antikke skulpturer og de kommer til sin rett i palassets store vakre luftige rom. En av de mest imponerende gjenstandene er sarcofago grande Ludovisi, den såkalte Ludovisi-sarkofagen fra ca 250-260 e.Kr. Sarkofagen ble funnet ved Porta Tiburtina i 1621 og kjøpt av kardinal Ludovisi til hans private samling. Den er en av de største romerske sarkofager hugget ut av én marmorblokk, med imponerende mange figurer i høyrelieff som skyter frem fra bakgrunnsplanet. Relieffet er så høyt at noen av figurene står nesten helt fritt og effekten blir en kraftig kontrast mellom lys og skygge.


Ludovisi-sarkofagen fra ca 250-260 e.Kr (Foto: Marianne/Mitt Roma)

Temaet er romernes seier over barbarene, ordet - barbar - kommer fra gresk og betyr "ikke-greker", en fremmed som snakker uforståelig, en usivilisert person. Romerne hadde mange fiender på midten og slutten av det tredje århundre og det var viktig å vise sin styrke med klar og målrettet propaganda. Kampscenene er organisert i tre nivåer: de seirende romerne øverst med sin unge barhodete ubevæpnede gudeliknende general i midten. I neste lag fremstilles kampen mellom romere og barbarere og nederst ligger alle de lidende og beseirede. 



Ludovisi-sarkofagen fra ca 250-260 e.Kr (Foto: Marianne/Mitt Roma)


Lenge trodde man at den unge hærføreren øverst i midten var Herennius Etruscus, sønn av keiser Decius, som ble drept i slaget mot goterne i 251. Nå for tiden mener de lærde at det er romernes seier over alle barbarere som fremstilles, fordi fiendens klesdrakter er fra forskjellige georafiske områder. På sarkofagens venstre side er de kledd i østlige orientalske klær med tunika, lange bukser og frygisk lue.  På høyre side derimot har de en annen type lange bukser og bar overkropp, noe som indikerer en mer nordlig stil. 



Detalj av romer og barbar (Foto: Marianne/Mitt Roma)


Romerne er fremstillt mye større og mer slagkraftige enn sine fiender, her er relieffene ikke så dype og ansiktstrekkene er glattere. De er utstyrt med romersk militærdrakt med hjelm, brystplate, kappe, tunge sverd og skarpe spyd. Barbarene derimot har flate neser, grovere ansiktstrekk og lidelsene deres understrekes med groteske grimaser. De er fremstilt med langt skjegg, krøllete kraftig hår, lange bukser (romere gikk ikke med bukser) og noen har ikke engang klær på overkroppen. Alt for å understreke kontrasten mellom den barbariske fienden og den langt mer overlegne og siviliserte romer. 



Detalj av den tapende part (Foto: Marianne/Mitt Roma)


Andre skulpturer i palazzo Altemps:


Mattei-dakeren (en barbar fra Dakia i dag Romania og Moldova) kledd i en tradisjonell orientalsk drakt med kort langermet tunika med belte og lange bukser og frygisk lue. 
(Foto: Marianne/Mitt Roma)

Detalj av Mattei-dakeren, den sorte marmoren er antakelig tilført langt senere under restaurering.
(Foto: Marianne/Mitt Roma)

Athena Parthenos, ble funnet i flere fragmenter i 1627 ved Santa Sopra Minerva og
ble deretter tungt restaurert av Alessandro Algardi. (Foto: Marianne/Mitt Roma) 

Detaljer av Athena Parthenos (Foto: Marianne/Mitt Roma)




Også La Chiesa Sant'Aniceto er verdt å få med seg, du finner kirken i en egen del av annen etasje. Den ble oppført som privat kirke av Giovanni Angelo Altemps i 1603 for å huse relikviene til martyren den hellige Anicetus, som ble funnet langs via Appia i 1603. I 1612 stod kirken ferdig og fra 1619 - 1622 dekorerte Pomarancio taket med scener fra St. Anicetos martyrdom.  


Detaljer av engleprosesjonen i taket, av Pomarancio 1619-1622
(Alle foto: Marianne/Mitt Roma)


Praktiske opplysninger
Åpningstider: tirsdag - søndag 9.00 -19.45 
stengt mandager
Pris: 7€
Adresse: Piazza di Sant'Apollinare
Webadresse:http://archeoroma.beniculturali.it

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar