Mitt Romas Julekalender
Tredje desember
Peters opprinnelige navn var Simon. Men Jesus
døper ham om til æresnavnet Kefas
eller Petros, henholdsvis arameisk og
gresk for klippe. Johannes forteller at Jesus kalte ham Klippen ved deres første møte (Joh.1:42) og Matteus forteller at Peter mottok navnet etter at han hadde erklært Jesus for å være Messias.
”Og jeg sier deg: Du er Peter, på denne klippe vil jeg bygge min kirke, og dødsrikets
porter skal ikke få makt over den. Jeg vil gi deg himmelrikets nøkler, det du
binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og det du løser på jorden, skal
være løst i himmelen. ” (Matt. 16:18-20)
På gullbjelken under Peterskirkens kuppel
finner vi begynnelsen av det samme bibelsitatet i sorte 2 meter høye bokstaver:
Tv es Petrvs et super hanc petram aedificabo ecclesiam meam,
tibi dabo claves regni caelorvm
Peter blir da også en nøkkelfigur blant
apostlene – han er deres talsmann. Sammen med Jakob og Johannes tilhører han
den innerste kretsen rundt Jesus.
Bibelsitatet brukes ofte som bevis på at Peter var ”klippen” Jesus skulle bygge sin kirke på og det fikk etter hvert stor betydning som teologisk hovedargument for maktstillingen til Peters stedfortredere i Roma.
Overrekkelsen av nøklene av Pietro Perugino 1481/82 i Det sikstinske kapell (Foto: via)
I Peruginos freske, på veggen i Det sikstinske kapell, kneler Peter foran Jesus og
tar i mot nøklene - symbolet for kirkens
makt – mens han holder hånden opp mot hjertet som tegn på løftet han avlegger.
Ved siden av hovedpersonene står resten av apostlene i antikke kjortler, inkludert
Judas (femte figur til venstre for Jesus). Men også noen av skikkelsene er fra
Peruginos samtid. Mannen lengst til høyre, han som bærer en tom ramme, antas å
være et portrett av arkitekten for Det sikstinske kapell, Giovannino de’Dolci.
Den fjerde figuren fra høyre kant skal være et selvportrett av kunstneren.
Bibelsitatet brukes ofte som bevis på at Peter var ”klippen” Jesus skulle bygge sin kirke på og det fikk etter hvert stor betydning som teologisk hovedargument for maktstillingen til Peters stedfortredere i Roma.
Overrekkelsen av nøklene av Pietro Perugino 1481/82 i Det sikstinske kapell (Foto: via)
I Peruginos freske, på veggen i Det sikstinske kapell, kneler Peter foran Jesus og
tar i mot nøklene - symbolet for kirkens
makt – mens han holder hånden opp mot hjertet som tegn på løftet han avlegger.
Ved siden av hovedpersonene står resten av apostlene i antikke kjortler, inkludert
Judas (femte figur til venstre for Jesus). Men også noen av skikkelsene er fra
Peruginos samtid. Mannen lengst til høyre, han som bærer en tom ramme, antas å
være et portrett av arkitekten for Det sikstinske kapell, Giovannino de’Dolci.
Den fjerde figuren fra høyre kant skal være et selvportrett av kunstneren.
|
Fascinerende som alltid! Takk.
SvarSlettTusen takk Audrey!
SvarSlett