søndag 7. oktober 2012

Vermeer van Delft i Roma.....

Vermeer. Il secolo d'oro dell'arte olandese.


Tittelen på utstillingen er litt misvisende, fordi det er kun åtte malerier av Johannes Vermeer som vises sammen med ca. femti samtidige flamske malere fra Nederlands gyldne epoke på 1600-tallet. På den annen side er det kanskje en bragd å samle så mange som åtte, fordi Vermeer etterlot seg bare ca. 35 malerier (det er uenighet om antallet fremdeles), som i dag er spredt rund i mange forskjellige museer både i Europa og Amerika. Uansett, Scuderie del Quirinale viser Vermeer og hans samtidige frem til 20. januar 2013.



De Luitspelster (Woman with a lut) fra 1662-63 (Foto: fra Essential Vermeer Resources)

Vermeers malerier er bittesmå juveler med slående intensitet som trekker deg som tilskuer inn i et perfekt avbildet interiør med perlemorskinnende farge- og lysarrangementer. Det er ofte kvinner som er i fokus, fullstendig opptatt av en eller annen rolig handlingsfattig beskjeftigelse, som et håndarbeid, lesing av et brev eller spiller på et musikkinstrument, men her er det også skjulte budskap og tvetydigheter. Maleriene er som små stilleben med figurer i et bløtt belyst enkelt møblert interiør. Lyset moduleres ofte fra et åpent vindu tvers over veggen, slik at det reflekterer lyset overalt.


Meisje met de rode hoed (Girl with red hat) fra 1665-67(Foto:fra Essential Vermeer Resources) 

Vermeer tilførte sine malerier spesielle overflater og strukturer. Med små prikker tilførte Vermeer lysfragmenter for å forstreke inntrykket av lyset. Denne originale spredte bruk av lysflekker med en pointillistisk effekt gjør at overflaten vibrerer av liv. Pike med rød hatt (som man lenge trodde var en forfalskning) skuer ut mot betrakteren under en rød fjærbremmet hatt og i bakgrunnen skimtes tapetet hvor Vermer inkorporerte sitt monogram. Her kontrasteres den kjølige blå fargen i kappen hennes mot den hissig og intens røde fjærhatten, som kaster et orangerødt skjær i pikens ansikt. Vermeer brukte en palettkniv for å skrape bort deler av den hvite malingen på pikens bluse slik at det mørke laget under kom frem, dermed blir hvitfargen mer iøynefallende.



St Praxedis fra 1665 (Foto: Wikipedia)

Vermeer malte allerede i 1655 et bilde han kalte St Praxedis ett av i alt tre malerier med bibelske motiver. St Praxedis er en eksakt kopi av italienske Felice Ficherellis maleri fra 1640-45 (utstilt ved siden av hverandre i sal 3). Det er mange spekulasjoner rundt dette maleriet, fordi det skiller seg sterkt fra resten av Vermeers produksjon og man lurer på hvor Vermeer fikk kontakt med Ficherelli. Det har alltid vært mye mystikk og mange spørsmål i forbindelse med Vermeers kunstnervirke. Kirkebøkene i Delft forteller at han ble født, døpt og begravet der, men som person og maler vet man lite. Han signerte eller daterte sjelden sine malerier og det finnes heller ikke noe portrett av ham. Vi vet ikke hvordan han lærte å male og han etterlot seg ingen brev, notater eller blyantskisser. Er du i nærheten, bør du få med deg denne gåtefulle kunstnerens åtte maleriene, det kan bli lenge til neste gang Vermeer blir samlet under et tak!


Het Straatje (The little street) fra 1657-61 (Foto:fra Essential Vermeer Resources)


Praktiske opplysninger
Åpningstider: søndag - torsdag 10-20 
og fredag og lørdag 10-22.30
Pris: 12€
Bilettkjøp: oneline bestilling 
Adresse: Piazza del Quirinale
Webadresse: www.scuderiaquirinale.it



2 kommentarer:

  1. Vermeer har alltid fascinert meg. Han er særdeles spesiell og interessant. Gleder meg til å se utstillingen med deg til uken! Regner med et lite kåseri da!

    SvarSlett
  2. Kåseri skal det bli!!

    SvarSlett