tirsdag 16. september 2014

En bryllupskake med utsikt



Vittorio Emanuele II - monumentet, eller Altare della Patria, som betyr "Fedrelandets alter" eller bare Il Vittoriano, er Romas gigantiske nasjonalmonument. Som et av de høyeste byggverkene i Roma, der det troner 70 meter over bakken, sperrer det for utsyn til de andre antikke monumentene på Kapitolhøyden og Forum Romanum. Tradisjonelt vendte den gamle gudehøyden, Kapitol, seg mot byens antikke sentrum, Forum Romanum. Il Vittoriano derimot ble vendt den andre veien mot hovedgaten Via del Corso i den nye hovedstaden i det forente Italia. Monumentet har av mange grunner vært et omstridt og upopulært bygg. På grunn av formen og den veldig hvite marmoren har bygget fått mange kallenavn blandt annet "gebisset", "skrivemaskinen" og "torta nuziale" - bryllupskaken - ! 



Il Vittoriano (Foto: Marianne/Mitt Roma)


To soldater står vakt ved den ukjente soldats grav døgnet rundt. Graven er et symbol på italienernes offervilje under første verdenskrig og ble plassert her i 1921. Over graven troner gudinnen Roma - Dea Roma -  og på neste avsats står den 12 meter høye rytterstatuen av kong Vittorio Emanuele II.


Il Vittoriano ble reist til minne om Italias samling i 1861 og det forente Italias første konge Vittorio Emanuele II. Etter å ha revet en rekke hus i området begynte man å bygge i 1885 og monumentet ble innviet til 50-års jubileet for Italias samling i 1911. Arkitekten Giuseppe Sacconi fikk oppdraget etter en arkitektkonkurranse, hans forslag var utrolig nok beskjedent sammenlignet med flere av de andre forslagene!



  
Il Vittoriano fra baksiden og kirken Santa Maria in Aracoeli (Foto: Marianne/Mitt Roma)



Det ble brukt en kritthvit kalksteinsort fra Brescia i Nord-Italia for understreke det hvite. Denne marmoren fra Brescia ble valgt fordi den er lite porøs og har derfor også få sjatteringer i selve konsistensen, slik at bygget fikk et mest mulig hvitt utseende. Men man hadde ikke forutsett sur nedbør og luftforurensning. Hvert tiende år må dermed monumentet renses. Arkitekt Sacconi hadde hellenistisk kunst som forbilde, den brede trappen og den store terrassen med søylerekken minner om det hellenistiske Pergamon-alteret. Forøvrig finnes det ikke ett eneste kristent symbol på "Fedrelandets alter" og den nydelige kirken Santa Maria in Aracoeli, som betyr "himmelalteret", skjules god bak den hvite kolossen.



Glassheisen - Roma dal cielo ascensore (Foto: Marianne/Mitt Roma)



Det tok meg lang tid å se noe vakkert ved dette monsteret av et monument. Men etter at glassheisen på baksiden åpnet i 2007 har jeg blitt litt vennligere stemt. Fra passasjen mellom il Vittoriano og kirken kan du ta Roma dal cielo ascensore, "himmelheisen" opp til taket. Her kan du nyte Romas fineste utsikt, riktignok koster turen 7€, men her er det få mennesker, kort kø og panoramautsikt!



Utsikt mot øst: Forum Romanum, Colosseum og Palatinen (Foto: Marianne/Mitt Roma)

Utsikt mot nordvest:  Il Gesù og Pantheon (Foto: Marianne/Mitt Roma)


Utsikt mot vest: Il Gesù, Sant'Agnese in AgoneSant'Andrea della Valle og Peterskirken.
(Foto: Marianne/Mitt Roma)


Fra takterrassen fryder jeg meg over å gjenkjenne alle kirkekuplene og i det fjerne ser jeg fjellene. Herfra kan man også se nærmere på de ca. 11 meter høye hestespannene: "Friheten" og "Enhetens" quadrigaer fra 1927. De åtte hestene trekker seiersgudinnene på to vogner. På det ene hestespannet står innskriften, civium libertati, "til borgernes frihet" og på det andre, patriae unitati, "for fedrelandets enhet". 


Glassheisen inneklemt mellom il Vittoriano og kirken (Foto: Marianne/Mitt Roma)


Quadrigaen mot vest representerer "Friheten" (Foto: Mitt Roma/Marianne)


Praktiske opplysninger
Adresse: Piazza Venezia
Åpningstider: uregelmessig åpent, som oftest daglig 9-16. 
Gratis inngang.
Roma dal cielo ascensore (glassheisen): Har inngang fra flere sider, fra piazza Venezia, men også fra kirken Santa Maria in Aracoeli, gå til venstre fra toppen av kirketrappen eller fra kafé-siden som er på baksiden av kirken. Herfra er det også utsikt til Fori Imperiali, "keiserforaene" - helt gratis!
Åpningstider: 9.30 - 19.30. Billettsalget stenger litt før.
Pris: 7€




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar