Mitt Romas Julekalender
Syttende
desember
På forsiden av Tidens Tegn nr. 119, lørdag den 26. Mai 1923
kunne man lese overskriften: ”Henrik
Lund og Olaf Bull paa intervju-turné i Europa. De besøker Mussolini. Den første
artikel i dag.” Denne våren hadde fascistlederen Benito Mussolini blitt Italias nye statsminister, og 1923 er det første året i hans nye tidsregning! Olaf Bull skriver: ”I Herrens navn hvad
foregaar her midt i solskinnet!”
Redaktøren av Tidens
Tegn hadde dette året sendt ut Bull som "stjernejournalist" for å intervjue ”berømte
samtidige”, sammen med tegneren Henrik Lund, som skulle tegne portretter av dem. I 1920 hadde
kulturavisen Tidens Tegn et opplag på
30.000, mens Dagbladet hadde rund 9.000. Denne dagen var journalisten og tegneren
kommet til Roma og til palazzo Venezia, der blir vist inn i palassets
enorme mottakersal. De er innvilget en tjue minutters audiens hos Mussolini.
Bull skriver:
”For i det borteste
hjørne av salen sitter jo den lille mand med det store tunge hode, bak sitt
uhyre skrivebord av ek sitter han! Og han reiser sig, og ser tvers igjennem
salen (…)
- Eccellenza, faar jeg stille
nogen spørsmål?
- Vær saa god
- Min ven vil tegne?
-
Vær saa god”
Bull begynner å stille spørsmål, han har forberedt seg godt
og har lest alle Mussolinis favorittbøker. Bull kjenner utviklingen i Italia og
er skeptisk til fascismens retorikk. Men han får knappe svar, Mussolini tar til
og med frem en avis og leser distre i den samtidig som han svarer kort ja eller
nei. Lund blir utålmodig fordi det er umulig å tegne ham:
”Jeg kan slet ikke faa
fat paa ham, naar han sitter slik og læser. Kabinetschefen Russo, ber nu med
myk og vennlig stemme Eccellenza om at ofre sine øine et øieblikk paa tegneren.
Han faar følgende svar, uten at Mussolini engang ser op fra avisen:
-
Devo lavorare (Jeg maa arbeide).
Og Cæsar læste videre,
intenst. Men ikke saa længe. Der kommer med et en rar spændthet og uro over
ham, de svære runde øinene glir ret som det er bort fra avisen, og hen til Henrik Lund. Gaar han
i sig selv? En skygge av et smil kjæmper i ansigtet. Et helt øieblikk er nesten
frit for professionelt alvor! Avisen kommer tilslut helt væk, ja nu forsøker
han for alvor at indstille sig som model. Jeg glemmer ikke det underlige
generte og troskyldige uttryk han fik da! Lund har vist i dette øieblikk ogsaa
et rart uttryk, for Mussolini tar pludselig en blyant og begynder at tegne
streker paa blokken foran sig.
-
Nu har jeg det, sier han let og muntert, jeg tegner Dem, slik
De ser ut, naar De tegner mig!”
Nå kommer Bull med et spørsmål han selv føler er dristig, men
som han ikke kan la ligge :
”Hvad mener Eccellenza
om diktaturets nødvendighet i Italien for øieblikket?
- Det er intet diktatur i
Italien
- Det saakaldte diktatur?
-
Pressen har frihet! Parlamentet har al kontrol!
Dette er bokstavelig rigtig.
Bare at pressens frihet og parlamentets kontrol intet kan utrette mot
diktaturet – hvis da parlamentet overhode er samlet. Manden foran mig har
fascioen i sin ene hand og hæren i ein anden og det gjør ham ildfast, baade mot
kritik og kontrol.”
Mussolini kikker opp og nå er det han som begynner å spørre:
”- Har de været i
Amalfi sier han plutselig. Det er det deiligste i Italien. Ibsen bodde der
mange aar.
De læser Ibsen?
Aa! Han
løfter begge hænderne i luften. Om jeg læser Ibsen? Og han regner op: Rosmersholm og Fruen fra havet, Bygmester Solnes og Hedda Gabler. (Siden har
jeg faat vite at han har kaldt sin datter Hedda).”
Bull spørr:
”Kjender De til
Bjørnson?
Ja, ja! Han har bod meget her
i Rom. Men av ham har jeg bare lest et skuespill. Il Ré (Kongen).” (fra Tidens tegn nr. 119)
Benito Mussolini tegnet av Henrik Lund på forsiden av Tidens tegn, 1923 (via) |
Kilder
En uro som aldri dør. Olaf
Bull og hans samtid. Av Fredrik Wandrup, 1995.
Tidens Tegn nr. 119. 26.mai 1923
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar