Mitt Romas Julekalender
Tjueandre desember
I 356
forbød keiser Konstantius II all ofring til hedenske guder og beordret templene
lukket. Da keiseren var på besøk i Roma i 357, fjerne han også seiersgudinnens alter fra
senatet. I 392 forbyr keiser Teodosius i et omfattende edikt alle former for
offer, spådomskunst og dyrkelse av guder og husguder. Ingen får hemmelig dyrke
husguder (lares) med ild, skytsånd
(genius) med vin eller forrådsmakter (penates)
med røkelse, og heller ikke tenne lys, brenne røkelse eller henge opp kranser. Fra nå av var kristendommen noe alle måtte forholde
seg til, selv om det nok var en periode hvor folk var både kristne og hedninger
på samme tid. Kirkelæreren Hieronymus skriver i et brev i 404 : "hedendommen er blitt forlatt i selveste Roma!"
I
Peterskirkens skattekammer, Museo del Tesero, står Junius Bassus-sarkofagenen, som regnes som det best bevarte kristne
kunstverk fra antikken. Gravkisten som ble funnet under Peterskirken i 1597, lagt
så nær Peters grav som mulig, er laget i 359 til den rike kristne byprefekten i
Roma, Junius Bassus. Den er utsmykket med ti scener fra Det gamle testamentet og Det
nye testamentet. Her fremstilles Peters arrestasjon i Roma, som en høflig
samtale mellom den arresterte og myndighetene, og øverst i midten sitter Jesus
på en tronstol plassert mellom Peter og Paulus. Her er apostlene fremstilt som
lærde forfattere som mottar bokruller av sin lærer, og ikke med de vanlige
attributtene som Peters nøkler og Paulus’ sverd.
Junius Bassus sarkofagen fra 359. "Peters arrestasjon" nr to øverst og "Jesus på tronstol omgitt av Peter og Paulus" i midten øverst (Foto:via) |
Dette
tidlige kristne kunstverket viser hvordan de nyomvendte romerne på keiser
Konstantins tid tenkte. Trond Berg Eriksen skriver i boken Roma. Verdensteater og kulturreservat:
”Feltene forteller ni historier om konflikter
som kunne ha vært løst gjennom forhandlinger. Det er en ansvarlig jurist som
står både for motivvalget og tonen … Junius Bassus stiller både sin fromhet og
sin rikdom til skue. Lenge hadde de to størrelsene vært like uforenelige som
makt og rett. Men også denne motsetningen var de karriere-kristne villige til å
revurdere. Den største revolusjonen her er at det kristne kunstverket faktisk
ble laget. Utviklingen av et billedspråk var livsnødvendig for Kirken i
århundrene som fulgte. I Junius Bassus’ samfunnsklasse kunne alle lese og
skrive. Men 200 år senere var det en sjeldenhet. Det vi ser på prefektens
sarkofag, er de første, famlende skritt mot en kristen billedverden som kunne
fortelle hele frelseshistorien slik at episodene kunne gjenkjennes av alle –
også av dem som ikke hadde lært å lese tekster.”
(Roma. Verdensteater og kulturreservat av
Trond Berg Eriksen s. 89)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar