torsdag 24. desember 2015

Mitt Romas Julekalender

Tjuefjerde desember


Peterskirken i "miljø-innpakkning" i prosjektet Fiat Lux. Illuminating Our Common Home. Gitt i gave til pave Frans i anledning åpningen av Bamhjertighetens år 8. desember, for å sette fokus på globale klimaendringer i anledning FNs klimakonferanse i Paris.

Peterskirken 8. desember 2015 (Foto: McKinley Corbley)


Mitt Roma ønsker dere alle 
en riktig God Jul - Buon Natale 
med et Peter-dikt av Hans Mjølberg: 

Samtale med Peter apostelen

Jeg står her under din kuppel
              denne himmelhvælving
              af marmor-kulde
              båret af slebne søjler
Mennesker færdes omkring mig
              som på et torv.

Peter
jeg har svært ved at finde dig her.
Jeg kommer fra San Clemente
hvor jeg hørte dine skridt
              i de underjordiske rum
                            fordækt
                            forfulgt
Jeg hørte din stemme hviske
                     til lyden af vand
du hvis tro var så stor
at du måtte overbevise andre.

Peter du minder mig
om en onkel af samme navn
              oppvokset i et vækkelses-sogn
                            afsides
                            inderligt
Han havde også distraktionens gave
                     fjernhedens
                     overtalelsens
                     mens han selv tænkte sit.
(han gik også mange mil til fods)

Vi må flytte os
en procession bevæger sig forbi
              med afmålte skridt
              prælater klædt i guld
                                   og silke

Peter Se på deres ansigter og sig:
       Hvorfor ser du et genskær
       af klarhed
       af dette vand
       som var genfødelsen
       Hvor bag disse ansigter
       ser du våndet?
Jeg spørger dig
du som måtte tro så klippefast
          for ikke at tvivle.

av Hans Mjølberg (1915-2004) 
Amor Roma, Erik Fosnes Hansen (red.)


Peterskirken 8. desember 2015 (Foto: Riccardo De Luca/AP)
Peterskirken 8. desember 2015 (Foto: Tiziana  Fabi/ AFP - Getty Images)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar