Mitt Romas
julekalender
Tjueførste desember
Titus’ bror og etterfølger keiser Domitian
reiste Titusbuen til minne om det
seierrike felttog faren Vespasian og den eldre broren Titus Flavius Vespasianus (39-81 e.Kr) hadde gjort i Palestina. De beleiret og inntok Jerusalem og brant jødenes Tempel, det ble aldri senere gjenoppbygget.
Titus ble keiser i år 79, men han døde allerede i 81. Antakelig ble buen fullført etter Titus død, fordi hans – apoteose
– opptagelse til gudene kan ses i et relieff midt oppe i buehvelvingen. Her
blir keiserens ånd båret opp mot himmelen og opp til gudene av
Jupiters følgesvenn – ørnen – som ofte symboliserte
keiserrollens styrke.
Titusbuen (Foto:via) |
Titusbuen er ca 15 meter høy og 13.5
meter bred og nesten 5 meter tykk. Den står alene på toppen av høydedraget som
avslutter Forumdalen. Den er hvelvet
over triumfveien Via Sacra og fungerte
som en frittstående port. Her kom triumftogene igjennom på vei til endestoppet
på gudehøyden Kapitol foran tempelet til JupiterOptimus Maximus Capitolinus. Her ble trofeene satt opp, offerdyrene slaktet
og votivgavene gitt som takk til gudene.
Den jødiske presten og embedsmannen Josefus, som hadde gått over til romernes side, beskriver triumfferden, som han er øyenvitne til, der
de seirende bærer trofeene fra Jerusalem gjennom Romas gater:
”Her var
sølv, gull og elfenben i alle slags former og bearbeidelser og i slike
overveldende mengder at det så mer ut som en flytende elv enn som trofeer båret
i triumftog.” (Josefus, Den jødiske
krig, oversatt av Bente Lassen, Thorleif Dahls Kulturbibliotek s. 462)
Romernes triumftog i relieffet på innsiden av Titusbuen (Foto:via) |
På det ene relieffet inne i Titusbuen ser vi
dette triumftoget med laurbærkransede romerske soldater og jødiske fanger som
bærer byttet fra Tempelet i Jerusalem. Her er den sjuarmedelysestaken, skuebrødsbordet og sølvtrompetene. På
det andre relieffet inne i buen blir keiser Titus kjørt i triumfvogn av gudinnen Roma, omgitt av soldater. Bak
Titus står seiersgudinnen Victoria
som kroner keiseren med en laubærkrans.
Romernes seier satte et punktum for jødenes
langvarige kamp mot romerne. Mange jøder kom til Roma som krigsfanger og ble
solgt som slaver, mange ble i Roma. For dem kom Titusbuen alltid til å stå for diaspora, fordrivelsen fra Jerusalem.
I middelalderen ble Titusbuen innlemmet som en port i adelsfamilien Frangipanis festningsmur.
Og i 1821 ble buens forfatning forverret da Napoleons arkitekt Valadier fjernet
festningsmuren og forsterkningene og i tillegg rev bygningene som hadde vært bygget inntil.
I dagens bue er det kun midtpartiet og en del av den ene siden som er i den
opprinnelige marmoren. Resten er rekonstruert og restaurert med travertinstein
uten ornamenter. Man kan lett se hva som er erstattet, fordi det står i kontrast til det som er igjen av det originale.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar