mandag 27. august 2012

Flere Roma-apper......


Ofte savner jeg lett tilgjengelig info om det meste når jeg går rundt i Romas gater. Det er greit å lete opp informasjon der det er et gratis trådløst internett som fungerer raskt; som på hotellet mitt,  eller på restauranter og internettcafeer. Litt vanskeligere er det når jeg står foran noe jeg vil vite mer om og det er null nettkontakt eller et tregt 3G-nett (dyrt er det også!). Derfor har jeg lastet ned noen nyttige apper på telefonen min, som også har offline-funksjoner til bruk når jeg er uten nettforbindelse. Her er noen apper jeg bruker i Roma:


1. Roman Emperors for iPad og iPhone, av William & Abigail Habdas, koster kr. 7,-. Denne appen lister opp alle de romerske keiserene enten alfabetisk eller kronologisk - kan brukes uten nettforbindelse. Hvis du trykker på bildet øverst i høyre hjørne får du mer informasjon om den keiseren du har valgt å undersøke, men da trenger du nettforbindelse. 




2. The Catholic Popes for iPad og iPhone av William & Abigail Habdas, koster kr. 7,-. Samme prinsipp, men denne gangen er det katolske paver det dreier seg om.






3. Wikipanion

 
for iPad og iPhone, av Robert Chin - gratis, men da må du være online! Dette er Wikipedia i hurtigformat, en kjappere versjon av nettsiden. Du kan også oppgradere til  Wikipanion plus, da koster det kr. 35,-. Denne versjonen har mange flere funksjoner og du kan lagre bokmerker for bruk når du er offline.


4. Rome side Trips for iPad og iPhone av Joie Davidow og Vikki Ericks, fra Sutro Media, koster kr. 21,-. I tillegg driver disse to nettsiden InRomeNow. Blir du lei av å traske gatelangs i Roma er denne appen noe for deg. Den tar for seg hyggelige steder du kan reise til, maks to timer unna Roma. Stedene er inndelt alfabetisk, etter pris og avstand fra Roma. I en oversiktlig meny finner du områdene (med kart): "Castelli Romani", "Discover the Sabine Hills", "Enchanted Umbria", "Hidden Lazio", "La Ciociaria", "Lake Bolsena", "Lake Bracciano", "Secrets of the Sannio", "The Pontina and its Beaches", "Tuscany and the Maremma" og "Viterbo & Nearby". I tillegg finnes kategorier som restauranter, overnatting, hager, vingårder, steder for familier, strender m.m. Alt kan brukes uten nettforbindelse. 







Se også innlegget jeg har skrevet om Roma-appene: Rome Insider's guide og Eat Rome, disse kan også brukes offline.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar