søndag 21. desember 2014

Mitt Romas Julekalender

Tjueførste desember

Puh.... henger dere med i disse glade Saturnalia-tider?
Uansett, i dag får dere et ”hviledikt”:

Ved en diktergrav

”Here lies one whose name was writ in water”
                                            Keats’ gravskrift.

Det var en bakrus over all forstand
i Rom . . . Vi satt bak Cestius-pyramiden
ved Keats’ grav, du og bakrus-invaliden,
din meget miserable ektemann.

Jeg sa, bokstavelig talt ved gravens rand:
”Min hustru, spa meg ned! Legg meg ved siden
av Keats, og hugg i sten for eftertiden:
’Her ligger to hvis navn var skrift i vann.’ ”

Du lo og sa: ”Skal dere ligge lik
i samme grav, blir inskripsjonen slik:
’Her ligger – og har ligget lenge – én

hvis navn var skrift i vann.’ På samme sten
blir tilføyd: ’samt et nylagt fyllesvin
hvis navn var skrift i altfor meget vin.’

(fra En skrift er rundt oss av Andre Bjerke, 1966)

Keats gravDen ikke-katolske kirkegården (Cimitero Acatolico) i Roma 
(Foto:Marianne/Mitt Roma)

Kilder
Dikt fra Anne Berit Skeie, Roma oktober 2014.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar